W ecommerce istnieje kilka istotnych wskaźników, który każdy posiadacz własnego sklepu powinien śledzić z uwagą. Te wskaźniki znajdują się w kilku różnych kategoriach – sprzedaży, customer service i marketingu.

Materiał bonusowy: Pobierz naszą specjalną checklistę i dowiedz się, jak zoptymalizować każdy element Twojego e-sklepu!

Każdy przedsiębiorca prowadząc biznes zakłada sobie określone cele, których realizacja jest dla niego priorytetem. Cele te, aby były skuteczne, powinny odpowiadać modelowi „SMART” (z ang. specific, measurable, achievable, realistic, time-bound).

  • dokładne: ściśle określone i wyraźnie artykułowane,

  • mierzalne: poparte konkretnymi wskaźnikami,

  • osiągalne: możliwe do zrealizowania,

  • realistyczne: wypracowane w oparciu o fakty,

  • mające odniesienie w czasie: ograniczone pewnym określonym terminem.

wskaźniki ecommerce sprzedaż

Jeżeli więc chcesz skutecznie mierzyć sukcesy, powinieneś wybrać wskaźniki, które pomogą Ci zidentyfikować progres i określić efekty działań marketingowych. Oczywiście, w różnych biznesach, różne aspekty są priorytetami. Z tego powodu, nie każdy przedsiębiorca kładzie nacisk na te same wskaźniki. Dla tych, którzy skupiają się na ruchu na stronie celem może być na przykład zwiększenie liczby odsłon i unikalnych użytkowników o 50%, podczas gdy ci, którzy stawiają na profesjonalną obsługę klienta, specjalną uwagę poświęcą responsywności czy ilości rozwiązanych pozytywnie problemów.

Niemniej jednak, w ramach ecommerce istnieją pewne wskaźniki, które są szczególnie istotne dla wszystkich przedsiębiorców. Poniżej znajdziesz ich wykaz z podziałem na 3 główne kategorie: sprzedaż, marketing i customer service.

Sprzedaż

Najczęściej spotykanymi wskaźnikami są tutaj wartości mówiące o dziennej, tygodniowej, miesięcznej czy rocznej sprzedaży. Oczywiście, różne sklepy sprzedają z różną częstotliwością, dlatego należy wybrać miarę adekwatnie do rezultatów.

Inne wskaźniki szczególnie popularne przy mierzeniu sprzedaży to średnia ilość kupowanych produktów, wskaźnik konwersji czy odsetek powracających klientów. Dużo uwagi poświęca się także porównaniu cen z konkurencją czy podobieństwu produktów – analizie, które towary klienci kupują razem.

Marketing

Mierząc efekty promocji, powinieneś zwrócić szczególną uwagę na ruch na stronie: tj. liczbę unikalnych użytkowników i odsłon. Warto także monitorować średni czas, który klient spędza na Twojej stronie, a także jak na nią trafia – a więc źródła ruchu. Dane te możesz uzyskać bezpłatnie, dołączając do Twojego sklepu w Shoplo kod Google Analytics (opcję tą znajdziesz w „Ustawieniach Ogólnych” – „Kod Analytics”).

wskaźniki ecommerce

Dobrym pomysłem jest także śledzenie statystyk związanych pośrednio z Twoją stroną, jak na przykład liczba fanów na Facebooku czy obserwujących na Twitterze oraz ilość subskrybentów Twojego newslettera.

Customer service

Spisując swoje cele, nie zapominaj także o obsłudze klienta, bowiem wielu konsumentów swoje decyzje o ponownym zakupie warunkuje jakością serwisu. W tej kategorii szczególnie istotne są liczba maili, telefonów, średni czas rozwiązywania problemów i responsywność.

Jak więc widzisz, istnieje cała gama wskaźników, które pomogą Ci mierzyć efektywność Twojego sklepu na Shoplo. Pamiętaj, że aby odnieść sukces, musisz na bieżąco monitorować progres. Na początek, wybierz 3 główne wytyczne, które są dla Ciebie szczególnie istotne i to na ich podstawie oceniaj swoje działania. Systematycznie mierząc rezultaty, będziesz w stanie wyeliminować działania nieefektywne i rozwijać te przynoszące najlepsze rezultaty – w konsekwencji więc zlikwidujesz niepotrzebne wydatki i rozwiniesz najskuteczniejsze rozwiązania.

Średnia 2.9 (7 głosów)
[Głosów:7    Średnia:2.9/5]

Agnieszka Lekszycka

Agnieszka Lekszycka

Od kilku lat związana z branżą ecommerce. Pracowała dla startupów w Polsce, Hiszpanii i Londynie - m.in. dla Shoplo, Booking.com oraz GoldenLine. Specjalizuje się w marketingu. Uwielbia podróżować i planuje odwiedzić wszystkie państwa na świecie!