Jak spersonalizowane treści pomogą Twoim klientom podjąć decyzję o zakupie?

Monika Filipek
Monika Filipek
May 4, 2017
Jak spersonalizowane treści pomogą Twoim klientom podjąć decyzję o zakupie?

Czy wiesz, że spersonalizowane call-to-action zwiększa konwersję o 42%, a leady wygenerowane dzięki spersonalizowanej treści przyczyniają się do wzrostu sprzedaży o 20%?

To nie wszystko – takich inspirujących danych jest sporo. Wrażenie robią choćby np. takie informacje, jak ta, że spersonalizowane doświadczenie użytkownika strony (personalized web experiences) zwiększa sprzedaż aż o 20%, lub fakt, że dzięki silnikowi rekomendacji firma Amazon wygenerowała aż 35% swojego dochodu. Nic więc dziwnego, że personalizacja jest coraz popularniejsza i staje się podstawowym narzędziem e-commerce, a szczególnie up- i cross-sellingu – strategii maksymalizacji zysków z jednej transakcji. Warto wiedzieć, na czym polega ta praktyka, jakie są jej podstawowe metody i co konkretnie ich zastosowanie może oznaczać dla Twojego biznesu.

Oto jak dzięki spersonalizowanym treściom możesz zwiększyć sprzedaż w swoim e-sklepie:

1. Stosuj spersonalizowany remarketing

Pozwala on wyświetlać konkretnej osobie dopasowaną reklamę/komunikat na stronie internetowej. Dzięki temu można dotrzeć z właściwą ofertą do konkretnych osób, zwiększyć ich zaangażowanie i sprawić, że wrócą do Twojego sklepu.Z kampanii remarketingowej, która dostosowuje strategię do konkretnego klienta, korzysta sklep Tchibo.pl - jeden z dziesięciu największych sklepów internetowych w Polsce pod względem liczby użytkowników. Dzięki tej kampanii udało się podnieść konwersję i liczbę klientów, sprzedaż wzrosła o 200 tys. złotych, a współczynnik odrzuceń ROI spadł o 60%.

2. Wysyłaj spersonalizowane e-maile

Szacuje się, że spersonalizowane maile przynoszą 14% wzrostu CTR i 10% wzrostu konwersji. Dzięki zebranym informacjom o użytkownikach można wysyłać e-maile z produktami idealnie dobranymi dla każdego klienta. Podanie w tytule wiadomości imienia/nazwiska to dopiero początek tworzenia spersonalizowanego maila. Badania firmy Listrak pokazują, że 80% amerykańskich konsumentów ceni wiadomości, które zawierają rekomendacje oparte na historii wyszukiwania i przeglądania stron internetowych. Od spersonalizowanego mailingu oczekują przede wszystkim personalizacji opartej na aktualnych danych o ich preferencjach (68% ankietowanych), a dodatkowo zależy im, aby zobaczyć produkty uszeregowane według ceny, dowiedzieć się o nowościach w ofercie, poznać najwyżej oceniane i sprzedające się produkty. Im więcej danych zdobędziemy o kliencie, tym łatwiej będzie dostosować ofertę mailową. W branży odzieżowej warto poznać ulubiony kolor konsumenta, a w branży motoryzacyjnej chociażby status rodzinny.

Przykładowo Sephora przesyła swoim klientom emaile z rekomendowanymi produktami, które są dostosowane do ich urody i rodzaju skóry. Klienci nie muszą dzięki temu poszukiwać odpowiednich dla siebie produktów w gąszczu ofert, bo dostają szytą na miarę propozycję kosmetyków. Tego typu maile miały znaczny wpływ na wzrost dochodów sklepu.

3. Twórz spersonalizowane programy lojalnościowe

W typowym programie lojalnościowym wszyscy klienci zdobywają określoną liczbę punktów za zakupy dokonane w danym sklepie lub przysługuje im taki sam rabat. Przy spersonalizowanym programie lojalnościowym dzięki zdobytym danym można indywidualnie ustalać, jaki komu przyznać rabat na kupowane produkty, czy też zaproponować zniżki na inne produkty, którymi dany klient może być zainteresowany. Spośród klientów, którzy doświadczyli spersonalizowanych ofert w programach lojalnościowych, 67% preferowało spersonalizowane kupony, 62% ceniło sobie dostosowane do ich potrzeb oferty i promocje, a 58% było zadowolonych z rekomendacji.

Super-Pharm jest jedyną w swoim rodzaju firmą, która jest połączeniem apteki, drogerii i perfumerii. W swoim programie lojalnościowym LifeStyle oferuje spersonalizowane kupony rabatowe, które są wysyłane bezpośrednio na konta e-mail klubowiczów. Obecnie jest zarejestrowanych prawie 900 tys. członków klubu LifeStyle.

4. Personalizuj stronę internetową

Dostarczenie właściwych wrażeń użytkownikom (user experience) z jednoczesną wygodą korzystania (usability) to podstawowy cel w projektowaniu współczesnych serwisów internetowych. Natomiast dodatkowo spersonalizowanie doświadczenia użytkownika strony może się znacznie przyczynić do zwiększenia konwersji. Elementy, które mogą być personalizowane, to np. kategorie, nawigacja, widgety. Można dodać takie kategorie, jak: „zachowaj na potem”, „dodaj do mojej listy”, „moje ulubione”, które pozwolą zebrać spersonalizowane dane o użytkowniku i dzięki temu prezentować na stronie dokładnie to, czym może on być zainteresowany. Inne wbudowane funkcje na stronie, które dadzą możliwość zebrania personalnych danych, to np. pojawiające się okienko, które zachęca do podania imienia i nazwiska, za co użytkownik otrzyma 10% rabatu przy pierwszym zakupie lub też okienko z zapytaniem o informację zwrotną odnośnie osobistych doświadczeń po dokonanym zakupie. Jeśli chodzi o nawigację, to ważne jest, aby zaprojektować stronę zarówno dla użytkowników komputerów stacjonarnych, jak również urządzeń mobilnych, które są coraz częściej wykorzystywane przez klientów.

Headsets.com, firma sprzedająca zestawy słuchawkowe, miała wysoki wskaźnik odrzuceń, co było spowodowane złą nawigacją na stronie – słuchawki były prezentowane według ich typów, podczas gdy klientci nie mieli wystarczającej wiedzy, aby wyszukiwać produkt według tego kryterium. Po tym, jak firma Headsets.com wprowadziła zmiany w nawigacji przy wyszukiwaniu produktu, konwersja w sklepie wzrosła o 10%.Personalizacja staje się jedną z wiodących strategii dzisiejszego e-commerce’u. Twarde dane sprzedażowe liderów rynku przekonują, że by nie dać się wyprzedzić konkurencji, nie sposób lekceważyć tego trendu. Dlatego testuj dostępne narzędzia i korzystaj z remarketingu, rekomendacji, spersonalizowanych maili czy badań głosu klienta, tak by dobrać właściwą usługę do Twojego e-sklepu. Inwestuj w content personalization – to inwestycja z gwarantowanym zyskiem.

przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.