E-commerce jest jednym z najtrudniejszych sposobów prowadzenia biznesu. Dlaczego? Ponieważ wiele decyzji trzeba podejmować nie na podstawie przeczuć i „nosa” ale na podstawie faktów i danych. Jednym z podstawowych problemów każdego właściciela e-sklepu jest wyrobienie w sobie nawyku konieczności monitorowania biznesu. Skąd klienci przychodzą? Jakie strony przeglądają? Dlaczego porzucają koszyk? Czy wykupiona reklama działa i co ważniejsze, czy jej koszta są niższe niż zyski?

Te i wiele, wiele innych pytań każdy z właściciel zadaje sobie codziennie. Jeśli tego nie robicie, to być może nie powinniście zajmować się e-handlem albo macie bardzo dużo pieniędzy 🙂

Materiał bonusowy: Pobierz nasz ebook i poznaj 100 sposobów na pierwszą sprzedaż w swoim sklepie!

Monitorowanie e-biznesu nie musi być jednak wcale trudne. Wraz z rozwojem e-commerce, na rynku pojawiają się narzędzia, które taką analizę znacząco usprawniają. Jednym z nich jest Fokus. Dziś, na jego przykładzie, opowiem Ci, jak skutecznie analizować to, co dzieje się w Twoim e-sklepie.

Po pierwsze, ważne jest, żebyś monitorował wszystkie Twoje kanały jednocześnie. Masz już sklep na Shoplo, na osobnej platformie możesz prowadzić bloga, do tego fajnie też reklamować się na Facebooku, Twitterze, YouTubie – czyli być obecnym wszędzie tam, gdzie mogą być Twoi klienci.  W aplikacji Fokus możesz podłączyć wszystkie serwisy i kanały, w których działasz i na bieżąco je mierzyć i analizować. Oprócz tego, będziesz otrzymywać powiadomienia, co trzeba w nich poprawić, żeby zwiększyć sprzedaż w Twoim sklepie.

W dziale „On Site” sprawdzisz, co się dzieje na Twojej stronie. Dzięki integracji z Shoplo, Fokus czerpie i analizuje dane wprost z Twojego sklepu – możesz więc na bieżąco monitorować, które przedmioty sprzedają się u Ciebie najlepiej, ile zarobiliście w ostatnim czasie,  jakie są prognozy na dalszą sprzedaż itd.

W działalności w e-commerce warto także zwrócić uwagę, za pomocą jakich fraz nasi klienci szukają naszego sklepu i przeglądać „Top Keywords”, co lepiej pozwoli Ci zająć się SEO/SEM. Dobrze obserwować również „Top Refering Sites” czyli spis miejsc, z których inne strony linkują do Twojego sklepu.

Kolejny ważny krok w analizie e-biznesu to monitoring wypowiedzi o Twojej marce. Aby działać skutecznie i wychodzić naprzeciw klientom, musisz być w stanie ocenić, gdzie, kto i co mówi o Tobie, Twojej marce czy o samym sklepie. W ramach działu „Monitoring” w Fokusie, w łatwy sposób będziesz mógł to śledzić. W tym celu, w panelu konfiguracji projektu, dodaj odpowiednie słowa kluczowe, które chcesz monitorować, a Fokus będzie sprawdzał i analizował wypowiedzi w portalach, na blogach, forach czy serwisach społecznościowych w celu ich znalezienia.

Co ważne, w tym samym dziale Fokusa możesz również sprawdzić pozycje, jaką maja frazy SEO, które wybrałeś do monitorowania. Im wyższa pozycja, tym lepiej – oznacza to, że żaden z Twoich konkurentów Ci nie zagraża i nie promuje się na te same słowa.

Pamiętaj, aby przy analizie nie pomijać serwisów społecznościowych, ponieważ mają one ogromne znaczenie dla Twojego biznesu – skoro sprzedajesz online, na pewno posiadasz profil na Facebooku, ale pewnie też na Instagramie, Pintereście, Youtubie czy Twitterze. W dziale „Social Battle” w Fokusie dowiesz się, co dzieje się w Twoich kanałach social media – aplikacja sprawdzi,  jakiego typu użytkownicy czytają ten profil, czy wchodzą w interakcje z treściami, czy komentują Twojego posty i skąd pochodzą.  Systematycznie przeglądaj te dane, ponieważ dostarczą Ci ważnych informacji, czy Twoja komunikacja społecznościowa, jest skuteczna.

Na koniec najważniejsza rzecz – „Hint Center” – czyli miejsce gdzie,  pojawiają się podpowiedzi i rozwiązania Twoich problemów z e-sklepem.

Podpowiedzi („hints”) są generowane na podstawie algorytmów i są dopasowane do Twojego sklepu, typu działalności i rodzaju towarów. Fokus będzie Cię też powiadamiał (mailowo), jeśli wydarzy się istotnego z punktu widzenia Twojego sklepu – wzrosną obroty, pojawi się problem z fanami na Facebooku czy kampania spowoduje wielki ruch na stronie Twojego sklepie.

Jeżeli chcesz sam sprawdzić, jak działa Fokus, zachęcam Cię do 14-dniowego testu narzędzia.  Zarejestruj się tutaj, a następnie połącz aplikację z Twoim sklepem na Shoplo, dzięki gotowej integracji w Shoplo AppStore.  Jeżeli po teście będziesz chciał wykupić konto płatne, mam dla Ciebie dobrą wiadomość – klienci Shoplo mają aż 30% zniżki na Fokusa. Wystarczy, że wpiszesz kod: „FOKUS4”.

Powodzenia i udanych zakupów! 🙂

Średnia 5 (1 głosów)
[Głosów:1    Średnia:5/5]
Artur Kurasiński

Artur Kurasiński

Przedsiębiorca i bloger. Founder GetFokus.com i Co-founder GetLaunch.com. Wiele uwagi poświęca edukacji przedsiębiorców: Co-founder Aula Polska (AulaPolska.pl) i nagród Aulery (Aulery.com).